7 dec. 2008

Från Tasjkent till Sydney

Jag ligger här i min säng (madrass på golvet) och funderar på livets stora. Visste ni att huvudstaden i Uzbekistan heter Tasjkent? Det visste jag, det är sånt jag ligger och funderar på ibland, varför en stad är huvudstad och inte en annan. Är det tillfällighet eller finns det någon slags mening med det? Varför är inte Samarkand huvudstaden istället, som har ett bättre strategiskt läge än just Tasjkent?
Och varför är Stockholm huvudstad? Eller Canberra? Sydney borde få vara huvudstad med sitt operahus. Sydney är ju liksom en symbol för Australien och borde få stoltsera med titeln "huvudstad".

Och varför pratar man vissa språk i vissa länder och varför går landsgränserna där de går? I europa har det mycket med religion att göra, men i Asien eller sydamerika då?

jaja nåväl skitsamma.

Det är andra i advent nu, det är najs. Riktigt najs. Snart jul, jul jul. Jag kan erkänna en sak, jag har aldrig sett på julkalendern på typ.. 10 år.. Är jag inte svensk på ritkigt bara för det?

Så är det. nu ska jag kasta mig handlös under täcket och sova i min ensamhet.
Godnatt från denna sidan jorden.

Denky Dänk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar