8 dec. 2008

Helst inga mjuka paket

Det är måndag den 8:e december 2008. En dag att minnas? Nej, inte direkt. Inte än i varje fall. Jag kan inte säga en sak som är värd att minnas med den här dagen än så länge. Kanske att jag åter igen sov litet för länge, men det hör mer till vanligheten än ovanligheten nu för tiden.


Jag har tänt ett ljus idag

bara

för att det är 8e december

I morgon är det 9e december och 15 dagar kvar till julafton.

Uppdatering av julklappslista 2008
  • Jag vill ha träskor av päls och en rymdraket
  • Gröna små monster och helst inga mjuka paket (märk rimmet, idag är min dag)
  • En kurs i KBT-terapi
  • En vän som inte är arg som ett bi (åter igen rim, fyndigt)
  • En låtskaparkurs som känns motiverande
  • en mobil som skriver text kursiverande (okej, nu börjar rimmen bli kassa)
  • Nalle Puh böcker
  • Sist men inte minst önskar jag en god jul åt alla (okej, klyshigt)

Vad är det med mjuka paket som gör att man avskyr dem? För det första önskar man sig aldrig mjuka paket - men får dem ändå. För det andra hatar man dem bara man ser dem och hatar dem ännu mer när man öppnar dem och ens besvikelse blir så tydlig att man liksom inte kan dölja den. Man lyfter upp den spygrönfula tröjan med en falsk entusiasm och håller den framför sig och märker att den är två storlekar för liten, tittar mormor i ögonen, pressar fram den största krokodiltår i mannaminne och utbrister "åh, precis vad jag önskade mig, tack!". Man upptäcker att det låter tillgjort, omfamnar tröjan med hela sin barm och himlar med ögonen mot mormor som sitter och ser helt lycklig ut. Sedan fortsätter man under resterande kvällen poängtera för mormor hur glad man är för att man fick sin favoritspygrönfula tröja, och frågar "huuuur i hela världen hon visste att det var just en sån och den storleken jag ville ha" - bara för försäkra sig om att hon inte tar illa upp för att jag hatar hennes mjuka paket. Hon propsar på att ge mig kvitto så jag kan byta till åtminstone en annan storlek utifall att den skulle vara för stor. "neeeej du lilla mormor, den är inte för stor.. den är alldeles... perfekt! åh vad underbar den är.. och så grön! du har en otrolig smak för stil du, mormor". Mormor försvarar sig generat med att hon nog visst alltid varit intresserad av kläder och poängterar att hon fick beröm i skolan för sitt färgsinne. Så går man och kastar in den i brasan när ingen ser.
Vad är det med mjuka paket som gör att man avskyr dem?


Denky Dänk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar