24 jan. 2009

Havah nagilah

Klockan är 8 och det är lördag. Det borde vara olagligt och ytterst straffbart att ens råka vaka så här tidigt på en helg. Nåväl, jag lyckas väl sysselsätta mig ändå. Städa och dona och trixa och fixa. Finns alltid saker att hitta på. Som nu till exempel lyssnar jag på musik. Och inte vilken musik som helst, utan Havah Nagilah. Min nya favoritlåt. Här kommer den bästa delen av låten i textform, för att jag inte har något annat att göra (förutom städ och don och trix och fix)

Uru, uru achim
Uru achim b'lev same'ach

Och eftersom jag är så jävla proffsig så jag självlär mig hebreiska (ibland får man skryta, även i sverige) så kan jag faktiskt förstå den textbiten.

Bröder, bröder, vakna
Bröder vakna med glädje i hjärtat

Okej, inget vidare djur text det inte, men who cares. Låten är käck iaf.

Denky Dänk

1 kommentar:

  1. Vår syslöjdslärare på lågstadiet lärde hos en gnutta hebreiska, ''Havejno schalem alechem'' fast säkert med någon annan stavning. Vet inte ens vad det betyder...

    SvaraRadera