7 juli 2008

Pungen

Hur kan man döpa en gata till Ryckepungsvägen? När man dessutom försöker sägga detta namn låter det som "ryck i pung-vägen".

Denna fantastisk kreativa gata ligger i Falun, Dalarna. Och du kan tro att 118 100 är trötta på den uttjatade frågan:
"vart ligger mekonomen i Falun?"
"haha, kul"
"nej men jag vet itne, säg"
"ryskepungsvägen"
"HAHAHA" *klick*

Jag ringde själv upp för att kolla..

"vart ligger mekonomen i falun?"
"det vet du nog själv"
"nej jag vet inte, vadan denna spydiga ton?"
"ryckepungsvägen"
"HAHAHAHAA" *klick*

Där fick jag mig allt ett himla gott skratt.

För att verkligen få reda på varför gatan heter som den gör ringde jag upp Falun kommun. Ungefär så här lät det: "Namnet kommer egentligen från det faktum att det låg en tullstation i området där vägen ligger.– Pungen är alltså lika med portmonän. När man kom fram till tullen skulle man rycka fram pengapungen och betala."

Fyndigt, men borde man inte tänkt efter två gånger innan man beslutade sig för att döpa en gata till just RYCKEPUNGSVÄGEN...
Enkel grävande journalistik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar